Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

söndag 1 april 2012

Cykel måste bli mer norm i trafikplaneringen

Tänkte bara lite kort länka till tre artiklar på temat i rubriken:

I SvD idag intervjuas jag om att införa norm för cykelparkeringar som komplement eller till och med alternativ till bilparkeringsnormen som finns vid nybyggnation. Vad som inte framkommer i artikeln är att Centerpartiet och alliansen i Stadshuset naturligtvis vill bygga fler cykelparkeringar även "på stan".

På temat cyklar - bilar, fast i mer allmänna trafiksammanhang, skriver jag i en gästbloggning på Cykelsmart.

...och ett liknande resonemang för jag även på Newsmill under rubriken "Cykling måste likställas med bilism"
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om ,

3 kommentarer:

  1. Apropå cykelparkeringar. har du lästa artikeln i senaste Östermalmsnytt.

    Lånecyklar för fula för Djurgården

    I måndags var det säsongspremiär för lånecyklarna. Men Kungliga Djurgårdens förvaltning tycker att det är fult med reklam på Djurgården och säger därför nej till cyklarna. Ett faktum som retar både cyklister och trafikkontoret.

    .............

    Kanske Cykelborgarrådet kan snacka med Kungen om fler cykelställ för hyrcyklarna på Djurgården.

    Göran

    SvaraRadera
  2. Läste idag i SvD att du lagt fram förslag med ett bilfritt Kungsgatan på helger, låter som en utmärkt idé förutsatt att bussarna kan ta sig fram på annat vis.

    Vet inte om man fortfarande stänger av gatan på Kungsgatans dag, men minns när jag själv cyklade runt där i samband med det. Härligt!

    Bra idé! Hoppas de andra Allianspartierna nappar på det!


    Mors,
    Cyklist David

    SvaraRadera
  3. Blir gatan bilfri så skulle jag också vilja att den var cykelfri så man kan flanera lugnt!

    SvaraRadera