Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

onsdag 8 augusti 2012

Inför cykelfartsgator!

Den statliga cykelutredningen som ska vara klar senare i höst ser över möjligheterna att införa sk cykelfartsgator där övrig trafik får anpassa sig till cyklarna och cyklarnas fart.

Förslaget skulle passa utmärkt i Stockholm. Vi har stora behov av att ge mer plats åt cykeltrafiken. Cykelfartsgatorna skulle ge en tydlig signal om att cykling är prioriterat i Stockholm. Lämpliga gator skulle kunna vara Koksgatan, Tjärhovsgatan och Luntmakargatan.

På sikt skulle Centerpartiet gärna se ännu fler gator som cykelfartsgator. Förutom att det prioriterar cyklarna så skapas en mycket trivsammare boendemiljö med mindre genomfart av bilar.

Stockholm ska bli en cykelstad i världsklass och som på sikt ska mäta sig med Köpenhamn och Amsterdam. Därför satsar vi en miljard, den sk cykelmiljarden, på att bygga cykelinfrastruktur fram till 2018. Men det behövs fler förslag för att få fler att cykla när Stockholm växer. Det är inte hållbart att varje ny stockholmare åker bil varje dag. Utan cykeln stannar Stockholm.
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. Hej Per! Uppskattar din kamp för biogas och cyklister men tycker det är ofattbart att ni inte omedelbart målar cykelboxar vid varenda korsning i stan. Det behövs bara ett streck och en cykel målad på asfalten. Nu dödas och skadas våra cyklister av högesvängande fordon helt i onödan bara för denna enkla åtgärd saknas - hur kan ni INTE se till att detta görs redan i veckan?!?

    Med vänlig hälsning, Per Gulbrandsen, Östermalm

    SvaraRadera
  2. Hej Per,

    Bra idé med att underlätta för cyklisterna. Jag undrar dock - på Kocksgatan exempelvis är det knappt någon (bil)trafik alls. Jag dick där häromdagen och jag såg inte en bil. Hur kommer det sig att du anger Kocksgatan som exempel (kan inte låta bli att undra när jag inte upplever några problem att cykla där - jag cyklar ofta i innerstan?

    Är det inte bättre att förbättra för cyklisterna på exempelvis Långholmsgatan istället? Där är det mycket trafik och dålig luft, dvs. farligt för cyklisterna i dubbel bemärkelse. Dessutom är det en viktig "genomfartsled" för cyklister. Hur ser planen ut för ex. Långholmsgatan?

    Mvh, Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej

    Såg förslaget om Cykeljouren som skall åka omkring och dit man kan vända sig. Jättebra, men...

    ... Vore det inte bättre om de cyklade omkring så att de själva kan ta tag i det som behöver tas tag i? Kör de bil får de bilistens perspektiv och märker inte sådant som en cyklist märker.

    En annan fördel är ju att de håller sig friskare längre och är mindre sjukskrivna om de rör sig på arbetet.

    SvaraRadera
  4. Med 200 st kommunala gratis åkande cykeltaxi i Stockholms city skulle 1000-tals bilister lämna bilen hemma. Samtidigt som minst 500 personer skulle få meningsfull sysselsättning. Att kranskommunerna skulle följa Citys exempel och också vilja ha egna cykeltaxin tar jag som givet och självklart. Därmed ökar antalet sysselsatta även i kranskommuner. Förhoppningen är att även många kommuner runtom i landet även inför gratis kommunala cykeltaxin. Med det menar jag att det skall vara GRATIS! att åka cykeltaxi. Enligt mina beräkningar skulle Sverige lätt kunna ha användning för minst 1500 kommunala Cykeltaxin som skulle generera minst 5000 arbetstillfällen. Och Stockholm samt Sverige skulle lyftas upp från sitt nuvarande grottstadie, gällande cykeltaxi till just Ankersjös eget önskemål och uttalande: "Stockholm ska bli en cykelstad i världsklass och som på sikt ska mäta sig med Köpenhamn och Amsterdam." Med min idé kan vi vara ännu bättre än Köpenhamn och Amsterdam. Så, satsa några futtiga miljoner på min förenklade och billigare variant av multifunktionella cykeltaxi samtidigt som det ger 1000-tals arbetstillfällen i hela Sverige. Inget land i Världen har råd att i längden betala för icke utfört arbete. Nästan alla arbetslösa har nån form av ersättning. Min idé är ett konkret exempel på att minska arbetslösheten samtidigt som ungdomarna kommer in i det dagliga arbetslivet och därmed bättre kan rustas för kommande ansvar för sitt eget liv. Med många gratis åkande cykeltaxin i rörelse behövs det mindre bilar och cyklar. Hela stan skulle vara lättare framkomligt för nyttotrafiken och invånarna skulle kunna njuta av tystare miljö och friskare luft. Och Stockholm samt Sverige skulle hamna på Världskartan som "Världens miljövänligaste stad och land."

    SvaraRadera
  5. Hej Per,
    Det är galet att vi (Stella Fare mfl) har plöjt ned så mycket pengar på att bygga cykelbanor på framförallt de stora gatorna som Sveavägen, Birger Jarlsgatan osv.
    Som cyklist vill jag ej cykla i bullret och avgaserna och trafiken!! Idag cyklar jag på alla de lugna paralellgatorna istället.
    Så bygg cykelbanor på smågatorna istället!
    Det blur då
    1. Trevligare
    2. MYCKET billigare
    3. Säkrare
    4. Vi inkräktare ej på biltrafiken som behöver mer filer, inte mindre plats
    Tack för ordet!
    Ulf - cyklist och bilist

    SvaraRadera