Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

söndag 6 maj 2012

Det är 2012 nu och cykeln räknas

Jag har tidigare skrivit om problemen med bilen som norm. Det skapar ofta en trist och hård stadsmiljö men framför allt motverkar det en önskvärd utveckling mot mer cykling och gång i staden - vilket är nödvändigt för att vi ska nå våra miljömål.

Därför skrev jag om att det är dags att sluta se cyklister som trafikens svarta får, på DN debatt i fredags.

Roligt att se att DN:s ledarredaktion skrev en artikel om cykling dagen efter, som påminner väldigt mycket om min egen som publicerades i samma tidning ;-)
- - -
Läs även cyklistbloggen och o-zone. Kristdemokraten Erik Slottner håller inte med mig.
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

  1. Hej Per,

    Du som faktiskt sitter med och styr samtidigt som du är intresserad av cykling. Kan du tillse att de Pendlarstråk som Cykelplanen föreslår faktiskt blir riktiga pendlarstråk och inte kombinerade GCM-banor. Sådana banor gör att man måste anpassa hastigheten till gångfart om gående finns i närheten (allt enligt Polisens tolkning - se Cyklistbloggen). En sådan tolkning, inskränkning, förtar hela idén om att cykla.

    Andreas

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas! Låt mig kolla upp detta! Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Per! Cyklandet är inne i en positiv trend och nu måste man kapitalisera på det.

      Jag tror säkert att vi har samma mål: Fler som cyklar - i olika hastigheter - på ett säkert sätt på fina för cykling anpassade banor.

      Radera
  3. Hej Per,

    Hur går det med "uppkollandet"?

    Bästa hälsningar
    Andreas

    SvaraRadera