Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

tisdag 20 september 2011

Möte med Citybikes ledning idag

Idag träffade jag ledningen för Stockholm City Bikes/ Clear Channel för att diskutera lånecykelsystemets villkor och möjligheter. Vi diskuterade också mina erfarenheter från augustiveckan då jag testade lånecykelsystemet (läs längre ner på bloggen eller i arkivet).

Det finns två stora utmaningar. Den första är att få till fler stationer i innerstaden så att balansen av cyklar i City och på malmarna fungerar. På kartan över cykelstationer finns flera fläckar som saknar stationer helt vilket minskar tillgängligheten av cyklar. Samtidigt innebär denna brist också att man får "öar" av cykelstationer där tillgången på cyklar kan variera alldeles för mycket. Detta måste vi förstås ordna.

Den andra utmaningen är att bygga ut ett system även i ytterstaden. Här finns sannolikt behov som är stora men annorlunda än i innerstaden. Hur detta ska ske och på vilka villkor måste vi titta närmare på.
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar