Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

torsdag 29 september 2011

Tack för att du cyklar!

Idag hade Stockholms stad sin återkommande aktivitet tillsammans med Naturskyddsföreningen - "Tack för att du cyklar!". Det går ut på att vi står på ett antal ställen runt om i stan och delar ut påsar med lite matnyttigt i till Stockholms cyklister.

Själv stod jag vid Slussen och delade ut påsar. Jag var nog dock en dålig utdelare eftersom jag mest fick prata med alla cyklister som hade åsikter om cyklingen i Stockholm. Det var både ris och ros men framför allt synpunkter och tips. Detta är några av många saker jag tar med mig från morgonens möten:

Nya Slussen måste bli ordentligt cykelvänlig
Korsningen vid FLYT måste bli säkrare mellan gång- och cykeltrafikanterna
Vi måste göra något åt trafik(o)vettet hos en del cyklister
Högersvängande lastbilar
Cykelboxarna är bra
Bygg fler cykelbanor
Ta efter Köpenhamn
Låt cykelbanorna ta plats
Pumparna är trasiga för ofta

Tack till alla er som tog er tid att prata med mig! Det var många fler än jag trodde och jag kom från Slussen en halvtimme försenad (men det var det värt).
- - -
Läs även DN om cykling i Stockholm idag.
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar