Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

onsdag 19 oktober 2011

Debattartikel om budget 2012

Idag skriver jag på SvD Opinion/Brännpunkt om de många miljösatsningarna i Stockholms stads budget för 2012 - cykelmiljarden, matavfallsinsamling, vattensatsning med mera.
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

  1. Nej, nya cykelfiler som byggs är så smala att man inte ens kan köra om. Dom byggs fortfarande så att rakaste bilvägen ständigt är prioriterad, d.v.s. omväg. De byggs alltid så att fotgängare lockas promenera i dem. Nya cykelleden på Hornsgatan är i ena riktningen igen byggd så bilar tjuvparkerar där. Inte nog med att man skall stå ut med högst partikelhalt i landet, man skall också riskera bli påkörd flera gånger under färden när man kör om en parkerad bil.
    Jag känner till flera cykelkorsningar där konstruktören/beställaren borde polisanmälas för allmänfarligt beteende.
    Ni kan inte skjuta till pengar utan att först utbilda som som skall planera vägarna. Skicka dom till New York eller Utrecht.
    Stockholms stad bygger spårvägar för 10-tals miljarder och har för mig inget förtroende förren minst samma resurser läggs på cykelvägar.
    Pengar som inte är en kostnad, om man räknar med både minskad trängsel och folkhälsobefrämjing.
    Så nej, 200 miljoner per år kommer aldrig någonsin att förvandla Stockholm till en cykelstad. Cykelmotorvägar utan korsningar, utan omvägar runt bilvägar från varje satellitförort och parkeringar inne i city kostar mångdubbelt mer än så.
    Inte ens en så enkel lösning som i Köpenhamn att cyklarna får grönt ljus före bilarna har en diskuterats.

    SvaraRadera