Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

onsdag 26 oktober 2011

Portland

Jag är i Portland, Oregon i USA för att tala om Stockholms miljöarbete på konferensen Eco Districts Summit. Jag har passat på att göra en del studiebesök i staden som betraktas som USA:s grönaste stad. Bland annat är de duktiga på cykling och rankas högt bland cykelstäder i världen.



Grön cykelbana downtown. Trafiken är nog lugnare än i Stockholm men antalet cyklister känns avsevärt färre.



Det är lätt att ta med cykeln på spårvagnen som synes. Även på bussar kan man ta med cykeln genom att spänna fast den framför bussen. Cyklar är också välkomna i stadens luftspårvagn som leder till toppen av ett berg där det bland annat ligger ett sjukhus.

Location:SW Washington St,Portland,USA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar