Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

tisdag 20 september 2011

Rundabordssamtal om cykling igår

Igår ägde det första rundabordssamtalet om cykling rum i Stockholm. På plats i Stadshuset fanns representanter från Polisen, SL, Cykelfrämjandet, Svensk Cykel, Stockholm City Bikes, NTF, Svensk Taxi, stadsmiljöroteln, trafikkontoret och stadsledningskontoret. Dessutom var flera politiska representanter från stadens stadsmiljöråd där.

Mötet inleddes med att Linda Kummel, cykelansvarig på Trafikkontoret, berättade om stadens arbete med cykling och med den kommande cykelplanen. Sedan gick vi varvet runt och alla representanter fick ge sin syn på cyklingen i Stockholm och de framtida utmaningarna.

Jag kan enkelt sammanfatta synpunkterna i två ord: våga prioritera. Och det är precis vad vi ska göra. Samtidigt sker inte stora förändringar över en natt - men arbetet är påbörjat.

Något som var bekymmersamt var att problemet med bilar som felparkerar i cykelfältet verkar svårlöst. Bötfällning prioriteras inte av polisen i dagsläget. Taxi har få alternativ till att stanna och SL:s bussar likaså när hållplatserna är fulla. Detta är definitivt en sak vi måste arbeta mer med.
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om ,

4 kommentarer:

  1. Taxi har få alternativ till att stanna i cykelfälten? Jaså? Så här är det. 10 -20 % av taxiförarna bryr sig inte om att de utsätter andra för fara för personskada genom att parkera i cykelfälten. Chockerande om du tar deras parti istället för att ta ställning för de chaufförer som sköter sig.

    SvaraRadera
  2. Att konstatera att taxi har få alternativ till att stanna i cykelfälten är väl inte att ta deras parti i frågan, utan just ett konstaterande av att där finns ett problem!

    Skrivet av en annan Anonym.

    SvaraRadera
  3. Hej Per!

    Om du bara ska titta på en video i år, se http://vimeo.com/29401217 gjord av Dutch cykling embassy. Den visar hur processen sett ut i Nederländerna, som gått från att ha först utvecklats till en bilorienterat land med en ohållbar trafiksituation, till en balanserad och säker nation med människorna på cykel och till fots i fokus.

    Hoppas att du besökt Köpenhamn, Amsterdam och Münster som alla har lyckats mycket väl, hör gärna av dig om du vill ha namn på kunniga personer i dessa städer, eller namn på experter i stockholm med för den delen.

    Ha det gott,
    Hälsar
    Elin
    http://putthefunbetweenyourlegs.tumblr.com

    SvaraRadera
  4. @anonym 1 - anonym 2 har besvarat frågan ungefär som jag hade gjort. Ursäkta sen reaktion från min sida.

    @Elin - Hej, jo jag har varit i Köpenhamn och Amsterdam, dock inte Münster. Tack för erbjudandet, ska komma ihåg det! Tack också för tipset om videon. Ska puffa för den och för din fantastiska blogg också. Kul initiativ, såg reportage om dig i tidningen häromdan!

    Per

    SvaraRadera