Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

onsdag 12 oktober 2011

Cykelmiljard i stadens budget!

Idag presenterades förslaget till budget för Stockholms stad 2012. Den största enskilda investeringen är att vi avsätter en miljard kronor för att bygga de nya cykelbanor, stråk och annat som föreslås i kommande cykelplan (november) under perioden fram till 2018.

Lånecykelsystemet ska också förbättras och byggas ut. Vi ska ha fler cykelpumpar och ett pilotförsök med så kallad grön våg för cyklister.

Nu kan Stockholms resa mot att bli en riktig cykelstad börja på allvar!



4 kommentarer:

  1. Kul!

    Hoppas vi kommer märka förändringar snart.

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja men först ska vi ta cykelplanen så att vi vet vad vi ska bygga. det kommer att ske i vinter. Håller med om att det är bråttom!

    SvaraRadera
  3. Hej Per,

    Jättebra att få ngn på insidan som fokuserar på cyklandet i Stockholm.

    Stockholms Stad har varit mycket tydliga och uttalade med sin ambition att bli en cykelstad men det har tyvärr inte varit så mycket action för att backa upp detta. Hoppas nu på ändring.

    Jag har nu läst igenom massa kommentarer om den tragiska dödsolyckan vid Slussen och det kristalliserar sig två läger. Det ena är cyklisterna som hävdar sin rätt och bilisterna sin rätt samtidigt som de nästan uteslutande i olika färgrika ordalag antyder att cyklisterna får skylla sig själva eftersom de aldrig följer trafikreglerna. Jag cykelpendlar själv och jag ser att majoriteten faktiskt sköter sig men tyvärr så är det mer än en minoritet som missköter sig. Dagligen ser man att cyklister cyklar mot rött och faktiskt inte respekterar trafikregler. Dagligen så ser man också bilister som använder cykelbanan som parkeringsplats (bl.a. är Klarabergsviadukten helt komisk där man på den korta sträckan i 95% av fallen får cykla ut i gatan för att undvika parkerade bilar i cykelbanan).

    Som politiker önskar jag därför att du försöker påverka polisen till att faktiskt beivra båda beteendena. Jag har aldrig sett en polis som gör ngnting åt detta (jag kan lappa bilarna på ackordsbasis - jag skulle bli miljonär).

    Vad jag sedan önskar är också att Bromma (den del som är "inhägnad av Drottningholmsvägen") får del av Cykelmiljarden. Denna del är helt borglömd i cykelsammanhang och det kan du själv se om du tittar på kartan över cykelbanor i Stockholm - detta område är i princip en vit fläck jämfört med övriga områden (dessutom är den felritad då vissa partier som är betecknade som cykelbanor inte är cykelbana). Snälla, för våra barns skull - lös detta omedelbart för det cyklar mycket människor i detta område och det är mycket trafik.

    Tack!

    SvaraRadera
  4. Hej Per,

    det låter bra att ni vill bygga systemet med lånecyklar. Det borde kunna ske redan till nästa säsong utan att tulla på miljarden och innan ni tar Cykelplanen. Det är ju Clear Channel som bekostar utbyggnaden bara de får tillstånd på önskade platser.

    Det är skandal att det bara finns ETT ynka ställ för hyrcyklarna på Djurgården. Vad jag har hört har Djurgården har mer än 10 milj. besökare varje år. Både Stockholmare och turister. Av dessa är det så många som vill använda bil att man t.o.m. stänger av Djurgården för biltrafik många dagar under året. Varför inte underlätta för besökarna att ta sig dit med cykel genom att bygga ett antal nya ställ på framförallt södra Djurgården. Kag vet att Clear Channel gärna vill det.

    Vad jag hört är det Kungliga Djurgårdens förvaltning som satt käppar i hjulet under de senaste åren och kanske också Statens fastighetsförvaltning. Varför inte bjuda in dem till ett samråd och försöka kom fram till en snabb lösning.

    Ta en till på City Bikes karta över stationer så ser du att Djurgården är en vit fläcka trots alla besökare.

    Länsstyrelsen har ju under året investerat i ny uppskyltning av cykelvägar och cykelkartor för Nationalstadsparken. Det är ytterligare ett bra skäl för att det borde finnas cyklar att låna i anslutning till parken också.

    SvaraRadera