Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

tisdag 16 augusti 2011

En vecka på lånecykel: Tisdag

Dag två med bara lånecykel till och från jobbet och mellan möten och annat. Om jag lät som en reklampelare för City Bikes igår så kommer det lite mer beskt idag.

En stressig morgon med lämningar av barn. Klockan är 08.40 och cykelstället är tomt. Jag laddar hem en iPhone-app som visar var stadens cykelställ med lånecyklar finns. Tar bussen till Slussen. Kartfunktionen i gratisappen lämnar en del att önska så jag irrar omkring och letar efter "Thor Modeens trappa". Har aldrig hört talas om att pilsnerfilmens stora gigant fått en trappa uppkallad efter sig. Ger upp. Går till Södermalms torg och letar upp cykelstället som enligt appen skulle vara framför Stadsmuseet men som visar sig vara lokaliserat mitt på den övre bussvändplanen.

08.55. Som tur är kommer precis en lastbil med lånecyklar men jag är rejält försenad till mitt presidiemöte med Miljöförvaltningens direktör Gunnar Söderholm och vice ordförande i Miljö- och hälsoskyddsnämnden Per Bolund (MP).

Den första cykeln jag kvitterar ut visar sig ha varit med om något, den är helt sned och vind och går inte att cykla på. Jag informerar den anställde från Stockholm City Bikes men han tycker bara att jag ska ta en annan och åker iväg i sin lastbil. Jag har inget annat val än att ställa tillbaka den defekta cykeln för att kunna ta en ny. Känns inget bra. Den nya cykeln är inte heller helt tiptop men ändå ok (måndagscykeln måste varit ett riktigt praktexemplar).

Kommer sent till mitt möte.

På kvällen, vid rusningen, ska jag träna på SATS. Kvitterar ut en cykel vid Stadshuset och cyklar till Gamla stans T-banestation där jag lämnar cykeln i stället och tar T-banan till Medis. Mycket smidigare än den vanliga busslösningen (och eftersom jag ändå ska träna så har jag inte så dåligt samvete över att ha skippat cyklingen uppför Götgatsbacken).

Efter träningen letar jag efter cykelstället vid Skrapan. Bestämmer mig för en ny iPhone-app som kostar 22 kronor. Den fungerar mycket bättre med kartan och visar dessutom hur många cyklar som finns tillgängliga och hur många tomma platser som finns vid varje ställ. Hittar en cykel utanför optikern vid Götgatan 71 och cyklar hemåt.

Kikade på City Bikes webbsida där det står att man ska anmäla trasiga cyklar till kundtjänst. Men hur ska de kunna identifiera cykeln i efterhand? När det hände hade jag ingen tid att ringa. Det hade varit smidigare om deras personal på plats hade tagit med sig den trasiga cykeln. Nu fick jag ställa tillbaka den och nästa person som tar den blir säkert lika irriterad som jag.

Den nya appen buggar lite och måste startas om flera gånger märker jag nu på kvällen. Trist när den kostar.

Jag har också kollat upp Thor Modeens Trappa. Den går från Katarinavägen upp mot Södra Teatern och Mosebacke. Den namngavs efter skådespelaren (som bland annat var verksam vid Södra Teatern) 2003. Kul att man fick lära sig något idag också.

Tisdagens erfarenheter var inte lika rosenskimrande som måndagens. Vi får se hur det fortsätter.
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar