Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

tisdag 16 augusti 2011

Premiär för Cykelborgarrådet Bloggar!

Hej! Jag heter Per Ankersjö och är stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad. Det innebär att jag är politiskt ansvarig för miljöfrågorna i Stockholm, däribland strategiska cykelfrågor.

Jag cyklar förstås själv och har länge tänkt att jag skulle starta en blogg för att skriva bara om cykelfrågor. Sagt och gjort! Eftersom jag bloggat i flera år så vet jag att bloggar är ett redskap för dialog och interaktivitet. Därför kommer kommentarsfunktionen att vara på och du kan alltid vara anonym, även om jag förstås tycker det är roligare att veta vem jag diskuterar med.

Det innebär att du kan tala om vad du tycker och ge feedback på det jag skriver. Jag ska försöka svara så gott jag hinner - men om jag inte alltid lyckas med det så ska du veta att jag ändå läser allt. Det är också jag själv som skriver och hanterar den här bloggen.

Du är också alltid välkommen att skicka dina synpunkter i ett mejl till mig på per.ankersjo(at)stockholm.se.

Stockholm utvecklas fort som cykelstad och vi har haft växtvärk eller vad man ska kalla det, jag vet att många har synpunkter på allt ifrån cykelbanor som tar slut till bilar som parkerar i dem, eller på farliga kanter eller skyltning som kan bli bättre. Många av dessa frågor jobbar vi med men jag vet också att Stockholms cyklister är otåliga - med rätta.

Inför mandatperioden 2010-2014 har Alliansen (M+FP+C+KD) ambitionen att få fler att cykla, att det ska bli lättare, roligare och säkrare att cykla och att Stockholm så småningom ska kunna jämföra sig med duktiga cykelstäder som Köpenhamn och Amsterdam. Vi har en bit kvar men det är inte omöjligt och arbetet har börjat!
- - -
Läs även andra bloggares åsikter om ,

5 kommentarer:

  1. Bra blogginitiativ!

    Skulle gärna se fler cykelparkeringar i innerstaden. Nu får man ofta försöka ockupera någon trafikstolpe...

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag håller med. Det byggs nya men det behövs ännu fler. Mvh Per

    SvaraRadera
  3. Till att börja med borde politikerna inse att det krävs en samsyn över hela länet. Det är ganska många som passerar flera kommuner på sin väg till jobbet, själv "besöker" jag Solna, Stockholm, Nacka och Tyresö...

    Om man skall generalisera en smula så är Stockholm ganska bra på cykelbanor, särskilt om man tar hänsyn till de begränsade möjligheterna som en storstad innebär.
    Som kontrast kan man ta Tyresö och Vallentuna där man inte alls förstått hur cykelbanor skall utformas. Det lustiga är att det är förbjudet att åka moped på samtliga cykelbanor i Tyresö och det skyller man på att det inte finns plats. Tyresö måste ju ändå höra till de mer glesbefolkade kommunerna i länet!

    Åter till ämnet...
    Det är ju alldeles uppenbart att framkomligheten för cyklister har mycket låg prioritet i Stockholms Län, trots valfläsk och "ambitioner".
    Alla typer av byggnationer har företräde över cyklisternas behov, både på "kort" och på lång sikt. Det vet alla som cyklar.
    Några exempel på försämringar i länet:
    -Vid Norrtull flyttas vägarna lite då och då, men varje gång bilarna får ändrad färdväg så är den nya redan asfalterad. Cykelbanan tog däremot 1 år innan den blev asfalterad!
    -Uppfarten från Tantolunden upp till Långholmsgatan har försvunnit i samband med ett husbygge, vilket ger krångligare och längre färdväg.
    -När man byggde Södra Länken (för 8 miljarder) försvann cykelvägen utefter Hammarby Fabriksväg. Blev det för dyrt att återställa den? Numera är man hänvisad ned i Hammarby Sjöstad där "tillfälliga" orange skyltar visar vägen. Det har varit orange-skyltat i 11 år!
    -Efter att Norrortsleden blivit klar ansåg Trafikverket att Roslagsvägen mellan Rosenkälla och Arningevägen var överflödig och man stängde helt enkelt av den för all trafik. Resultatet blev att den kortaste färdvägen mellan Åkersberga och Täby försvann och sträckan för cyklister blev direkt en mil längre!
    -I samband med anläggningsarbeten för den nya Kymlingelänken/E18 har cykelvägarna flyttats och förlängts, och beläggningen försämrats. Allra värst är det kring Kvarnkullen där man tidigare kunde passera med racercykel eftersom det var asfalterat, numera är det mackadam.
    -Vid Rissne håller man på att uppföra en anläggning åt Hornbach. I samband med detta har en cykelväg fått mycket grov beläggning av mackadam och dessutom skyltar som förkunnar att man skall leda cykeln!
    Som alternativ cykelväg har Sundbybergs kommun ordnat en (asfalterad) väg som går ovanför byggarbetsplatsen. Problemet är att det är mycket brant (25%) och dessutom vinterunderhålls cykelvägen inte!

    Det är ganska många år sedan uttrycket "Regionala cykelstråk" myntades. Vad hände sedan? Ingen kan väl påstå att det är speciellt enkelt att cykla (hitta) mellan Stockholm och Norrtälje, Södertälje eller Kungsängen?

    Nu har jag inte tid att skriva mer, men hör av dig om du behöver fler "tips". Jag har en mängd bilder på idiotiska cykelbanor, jag blir faktiskt ganska upprörd när man anlägger cykelöverfarter mm som uppenbart är dyrare OCH sämre än de behöver vara.


    mikebike@telia.com

    SvaraRadera
  4. Tack mikebike!

    Bra och detaljerade synpunkter som jag tar med mig.

    Mvh Per

    SvaraRadera
  5. Kul med ytterligare en cykelblogg i Sverige. Det är tokigt mycket att göra i Sverige när det kommer till cykling, speciellt om man jämför med Holland eller med min granne, Köpenhamn.

    Ska bli kul att läsa din blogg.

    SvaraRadera