Jag heter Per Ankersjö. Som stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad har jag bland annat hand om strategiska cykelfrågor. Här skriver jag om Stockholms väg mot att bli en bättre cykelstad!

fredag 19 augusti 2011

Testet av lånecyklar är slut

Idag uppmärksammar SvD denna blogg och lånecykeltestet, kul!

Idag är det fredag och testet av lånecykelsystemet är slut. Idén har varit att göra mig beroende av lånecyklarna. Min slutsats är att om man är beroende av lånecyklarna så riskerar man att komma försent till jobbet. Tyvärr. Logistiken att flytta cyklar mellan stadsdelarna måste fungera bättre. Och vi i staden måste bli bättre på att hitta platser för nya cykelställ. Cyklarnas standard måste kollas bättre - se exempelvis vad som hände mig idag. Men till viss del har det också varit positiva erfarenheter, bland annat körkänslan på cyklarna.

Jag har idag avtalat att träffa Clear Channel/ Stockholm City Bikes och ser fram emot ett konstruktivt möte. Jag vet också att de följt bloggen under veckan.

Nästa vecka fortsätter bloggen med nya cykelrelaterade frågor. Jag kommer förstås att återkoppla med dig som läser när det gäller lånecyklarna också.

Välkommen att kommentera och diskutera cykling här på bloggen - det är helt ok att vara anonym.

Trevlig helg!
- - -
Läs även andra intressanta bloggares åsikter om , , ,

9 kommentarer:

  1. Hej Per
    Kul att du cyklar och på lånecyklarna, men inte så kul att du blir fotad på GÅNG-banan! Det finns en fin/dyr cykelbana 5 m därifrån, men trots det finns det dårar som svischar förbi i full karriär och kryssar mellan hundar i långt koppel, barnvagnar i bredd, barn som tultar, pensionärer med rullator, joggare med hörlurar etc. Att inte fler olyckor sker är ett under. Lånecyklisterna verkar också ha problem att använda gatorna, så trottoarer får duga bra. Jag cyklar, kör bil, promenerar, men försöker uppföra mig vettigt, kan tyvärr inte säga så om alla medmänniskor.

    SvaraRadera
  2. Hej Per
    Här har du ett av problemen i Stockholmstrafiken att följa. Skall jag som LVG cyklist som normalt håller 30-40km/h riskera livet för andra på cykelbana eller är det bättre att hålla sig till vägbanan?
    För övrigt är det största problemet i Sthlm som vanligt övervakning. Inför cykelpoliser så som det finns på många franska orter. Utbilda dessa poliser i cykelfrågor och se till att de skriver ut böter till dem som bryter mot lagarna. Det är enda sättet att få ordning ... jag hävdar att ett stort problem i cykeltrafiken är cyklister och fotgängare som inte kan trafikregler, bilarna är lättare att tas med.
    Börja med att försöka cykla Götgatan från Slussen upp mot Skanstull en valfri vardag kring 16, det är då många av vi pendlare försöker ta sig igenom. Står du ut med detta varje dag i en vecka? Jag gör det 6 månader per år med avbrott för semester. Börja där ... sedan finns det mycket mer att göra.
    Välkommen på en av de viktigaste posterna i Stockholm ;)

    SvaraRadera
  3. Det är naturligtvis mycket att ta hänsyn till när nya lånecyckelställ skall placeras ut.

    Men jag har en synpunkt: Placera ställen nära gatan eller cykelbanan. Cyklisterna är inte intelligenta nog att inse att man måste LEDA cykeln på torg- och trottoarytor! Placeringen mitt på torgen eller långt från gatan uppmuntrar till cykling på ytor reserverade för de verkligen oskyddade trafikanterna, de som går!

    På platser där gatuparkering är tillåtet skulle kanske två P-platser kunna ersättas med lånecykelställ?

    SvaraRadera
  4. Vilket roligt initiativ. Vi är verkligen glada för att politiker engagerar sig i denna fråga – som så många Stockholmare brinner för! Jag är själv en mycket flitig användare av systemet och känner igen mig i en hel del av dina reflektioner, både positiva och mindre positiva.

    Du är inte den enda som upptäckt hur bra lånecykelsystemet är för att transportera sig och som ett komplement till den reguljära kollektivtrafiken – det ser ut som om vi kommer att få en ökning med närmare 20% i år. Baksidan av populariteten är att det är ett väldigt slitage på cyklarna. Vi har därför börjat byta ut de äldsta cyklarna mot nyinköpta.

    Läste att du blivit uppmanad av en av våra medarbetare att sätta tillbaka en trasig cykel i systemet. Anledningen till detta är att systemet är så pass intelligent utformat att om man får man en trasig eller smutsig cykel ska man direkt sätta tillbaka den i stationen. Om den har varit utlånad mindre tid än två minuter förstår systemet att cykeln är trasig och lånar inte ut den igen. Den skickar då ett larm till närmaste cykelbil som hämtar den för reparation.

    I och med att cyklarna har blivit så populära har det också blivit en bristvara på vissa platser och vissa tider. Tyvärr kan vi i nuläget inte sätta ut fler cyklar på stan eftersom det då kommer att bli brist på lediga platser att lämna tillbaka cykeln i de ställ vi fått lov att bygga hittills.

    Vi försöker möta det här problemet på kort sikt med att vi har en servicebil till nu under högsäsong. Kravet är att de nå fulla ställ inom 20 minuter och tomma ställ inom 30 minuter. De klarar detta i ca 90% av samtliga larm.

    Men ska vi verkligen kunna lösa efterfrågan så behövs flera stationer! Stockholms Stad har beställt 2 000 cyklar i 160 stationer, men vi har efter snart sex år bara fått bygglov för hälften så många! Vi har bara i år lämnat in över 40 bygglovsansökningar, men processen i kommunens olika instanser tar lång tid – och ofta blir det avslag. Vi jobbar mycket hårt för att få upp tillräckligt många stationer för att kunna möta efterfrågan. Vi har i dagsläget en mängd stationer och cyklar som står i ett bergrum och bara väntar på godkända bygglov.

    Återigen, ett mycket roligt initiativ av dig! Ser fram emot att ses – kanske för en gemensam cykeltur?

    Med vänlig hälsning

    Ola Klingenborg, VD Clear Channel Sverige AB (som äger och driver Stockholm City Bikes)

    SvaraRadera
  5. Kul initiativ med denna blogg, och bra att du som politiker i Sthlm testat och utvärderat lånecykelsystemet!

    Vi på Cykelbyrån har använt lånecyklarna i en säsong, och vi har stött på samma problem som du skriver om. Vi tycker att det är ett bra komplement, men inte pålitligt nog att använda som primärt transportmedel i stan. Det går helt enkelt inte att räkna med att man kan hämta ut och lämna cyklar när man har tänkt sig och ställen har alldeles för dålig geografisk spridning. Däremot verkar det vara väldigt uppskattat av turister.

    Att ett lånecykelsystem av detta slag skulle ha stor del i att göra Stockholm till en bättre cykelstad är en vanlig uppfattning, främst hos människor som själva aldrig använt systemet. Jag tror att detta är fel, och att vi måste fråga oss om det är realistiskt att tro att systemet kan förbättras tillräckligt mycket att det ska vara till daglig nytta för många invånare.

    Det finns mycket annat som är så mycket viktigare, t ex att det ska bli lättare att ta sig fram på cykel samt bättre parkeringsmöjligheter för cyklar där de kan få vara ifred från klåfingriga tjuvar och vandaler. Vi måste utmana tanken att gator och parkeringar är byggda för bilar och biltrafik. Gatorna är byggda för att vi ska kunna transportera människor och gods, inte bilarna i sig. Om det visar sig att det är bättre att använda vissa gator endast som cykelvägar ur denna synvinkel så borde bilar förbjudas där. Bilist är inget man föds till, utan ett val som enkelt kan ändras cyklist!

    Jag tycker att lånecykelsystemet är bra, men många andra frågor borde prioriteras för att göra Stockholm till en bättre cykelstad!

    SvaraRadera
  6. @Hälsosnoken - helt riktigt, man ska inte cykla på gångbanan. Nu var bilden lite arrangerad och jag rullade sakta fram och åter några meter. Hade jag gjort det på cykelbanan intill hade jag stoppat upp cykeltrafiken.

    Mvh Per

    SvaraRadera
  7. @Ola - tack för din kommentar här och tack för en bra förklaring på mitt problem med den trasiga cykeln. Har som du säkert läst lite annat att framföra också men nu har vi ju bestämt att vi ska träffas och ser fram emot det!

    Mvh Per

    SvaraRadera
  8. @Viktor - du har rätt, lånecyklarna är inte det enda som gör cykelstaden men vi får se till att arbeta med flera saker samtidigt helt enkelt. Tack för dina tips!

    Tack också till @NCR.

    Mvh Per

    SvaraRadera
  9. @ola klingenborg.

    Ola. Du borde lägga ut en karta på citybikes hemsida om var ni har sökt om bygglov så att var och en av oss skattebetalare kan se om problemet är att ni vill ha "omöjliga platser" eller om det är som du antyder mellan raderna att stadens tjänstemän och/ eller politiker inte klarar av att leverera.

    Ett tips till Citybike kan vara att rita en skiss på en bil istället för cykelställ på bygglovsansökan. Runt mitt kvarter står säkert 100 bilar trots att det finns lediga platser i garage i närheten. så visst finns det plats för nya lånecykelställ om man bara vill. Mycket plats. Väldigt mycket plats.

    @ Per. Du ska vara stolt att du har tagit initiativ till denna blogg. Bra.

    Tack för ordet.

    SvaraRadera